Sunday, 20 July 2014

cahaya bintang

aku rasa
i love you bermaksud :

jangan pergi.
jangan tinggalkan aku disini.
lakukan apa saja untuk aku.
tolong terima aku seadanya.
tolong faham aku sentiasa.
tolong reply text aku.
tolong angkat panggilan aku.
tolong jangan suka orang lain.
tolong jangan puji orang lain selain aku.
pandanglah aku,senyumlah pada aku.
aku rindu setiap hari.
duduk sini,jangan lari.
jangan pergi.

bila putus cinta,tak jadi kahwin,tak jadi bertunang,putus cinta di tengah jalan,kita biasa dengar ungkapan ini.
"dah tak ada jodoh"
tapi saya nampak ada banyak punca antaranya ia adalah pengajaran dari tuhan.orang bercinta atau orang yang tengah sayang menyanyangi,timbul sampai ke satu tahap,mereka akan rasa,atau salah seorang dari meraka rasa ;
dia segala gala bagi aku
cinta aku hanya untuk dia
dialah satu,tiada dua
lima yang datang tak sama macam dia yang dulu
kalau ada kambing seekor akan aku hadiahkan buat dia

dan bermacam lagilah.bila sampai ke tahap ini mereka yang terlibat sebenarnya telah buat satu kesilapan iaitu melebihkan seseorang yang lebih patut dilebihkan.dengan kata lain,melebihkan cinta seseorang melebihi cinta tuhan.
pada tuhan tak pernah pernah diluahkan rasa sayang dan kasih sebegitu dahsyat.tapi pada manusia yang tak memberi manfaat apa apa dia beri segalanya.beri hatinya.jiwanya.badannya.
lalu allah STOP kan hubungan itu.maka terputuslah di tengah jalan.tak kira lah putus sebab apa pun.sebab orang ketiga.sebab salah faham.sebab bergaduh.sebab tak sama negeri.sebab tak pandai menyanyi.sebab ayah tak berkenan.sebab harta.sebab sikap.sebab nafsu tak dapat kontrol.sebab cempedak jadi nangka.sebab berebut murtabak dan macam macam lagi.
itu cumalah asbab.
sedang yang mengawal hati,menentukan jodoh,menjadikan hubungan itu smooth atau celaru total semua di tangan allah.after hubungan tak kesampaian sekarang siapa kau tuju?
allah jua jadi tempat tuju
allah jua jadi tempat mengadu
lalu terpacul dari bibirmu,tertaip pada statusmu,blogmu,nukilanmu,
"cukuplah allah bagiku"
"kun fa yakun"
putuslah.
berakhirlah.
sekarang setelah tiada jodoh siapa yang lebih kau perlukan?
aku perlukan allah
aku sayang allah

doktor mesin katang cakap
hati itu fragile.mudah pecah
so jangan beri hati itu mudah mudah
takut beri pada orang yang salah
nanti kecewa padan muka kena baling dengan memori dalam tong sampah

mak cakap
mana ada hubungan haram kekal lama
paling lama itu pun sebab alllah nak uji dia

aku suka tengok manusia
tapi aku sedih manusia semakin murah
yang cantik mendapat lesen untuk bercakap apa saja
yang hensem mendapat lampu hijau untuk buat apa saja
semua orang angguk tunduk
sebab apa?
sebab kau cantik
sebab kau hensem
zaman sekarang,manusia yang punya akal dan hati boleh kira pakai jari.
kasihan manusia.pandai bikin cinta dan perasaan tapi belum mampu beza kaca dengan intan

nafsu bercinta bukan main tinggi,tapi akal fikiran paras buku lali !

tapi itu yang aku rasa.mungkin lain orang,lain citarasa.mungkinlah.


2 comments:

  1. “ Cinta yang membuah ranum di dasar hati,

    Menciptakan kemanisan pada jiwa setiap insan yang merasa,

    Namun tanpa baja..tanpa dijaga,

    Akar yang kukuh juga bisa rapuh,

    Andai batang yang tebal jua menyembah bumi,

    Manakan ranting dan dahan ingin berpaut,

    Andaikan bunga yang indah berguguran sblm kembang,

    Manakan buah hendak masak memerah”

    Pencinta. Bagitulah halnya tentang cinta ini, andai perasaan yang terpendam diresipikan nafsu bukannya iman, rosaklah perasaan, tumbuhnya sekadar mngundang serangga perosak.  Buahnya meranum namun rasanya pahit.  Akhirnya dibiar mati tidak dipeduli.

    Sabda Rasulullah saw:
    “Bahawasanya di dalam jasad anak Adam ada seketul daging. Apabila baik daging itu, baiklah seluruh anggotanya. Sebaliknya, jika jahat daging itu, jahatlah seluruh anggotanya. Ketahuilah daging itu ialah hati.”
    Riwayat Al-Bukhari

    Jangan menghantar hatimu menuju kehancuran, kerana terlalu cintakan dunia dan manusia, akan memakan jiwa.  Manakan bisa seorang hamba mengharap pada hamba yang lain, sedangkan hamba yang lain jua mengharap pada Pencipta yang satu.

    Sekeping hati yang dimiliki setiap jasad ini boleh berubah bila-bila masa sahaja kehendak dan kemahuannya.  Sungguh rapuh. 

    Hari ini berbicara cinta, hari esok tiada rasa. Hari ini, berjanji setia..hari esok  tiada suara.  Hari ini dia milikmu, hari ini esok belum tentu.  Siapa kita untuk mengatur sekeping hati, mengatur jalan kaki sendiri ke arah yang benar pun ramai yang tidak pasti. 

    Pencinta. Semua orang ingin dicintai, tambahan pula bila dicintai oleh insan yang mereka cintai.  Apabila cinta tidak kesampaian, ramai yang merajuk hati hingga ada insan yang lebih memilih mati hanya kerana disingkir cinta.

      Alangkah ruginya titisan air mata dilepaskan untuk cinta manusia yang hidupnya hanya sementara. 

    Sedangkan tidak ramai yang sanggup bergenang air mata menghayati anugerah Dia.  Tidak banyak pula yang mensyukuri nikmatNya. Berapa ramai yang sedar bahawa takdirnya adalah terbaik untuk setiap hambaNya. 

    Percayalah bahawasanya Dia lebih mengenali hati hambaNya.  Masakan Allah yang maha Penyayang bersikap zalim.  Dia maha mengetahui segala sesuatu baik yang nyata mahupun tersembunyi.

    “ Mencintai tidak bererti memiliki..

    Siapa berhak melunakkan skeping hati selain Dia,

    Mencintai seseorang bermakna kamu perlu bersedia menerima,

    Segala kesudahan rasa,

    Mencintailah keranaNya dan kamu akan merasai lazatnya cinta,

    Tiada jiwa terluka..tiada hati tersiksa,

    Kerana insan percaya, takdirNya terindah dari segala peristiwa,

    Kerana kita percaya, Dia menentukan segalanya.

    Jodohnya manusia ada ditangannya.

    Saudaraku tercinta,

    Andai kehendak hati terhenti,

    Percayalah, Dia sedang mengaturkan sesuatu yang lebih baik lagi,

    Cinta yang membuatkan mu tidak lena,

    Menjadikan harimu terganggu setiap masa,

    Bukannya itu cinta yang diharapkan,

    Itu hanya perasaan yang hanya mengundang tekanan,

    Cinta sesungguhnya apabila kamu mencinta keranaNya,

    Redha dengan takdirNya,

    Menerima suratan dengan siapa kamu dipertemukan,

    Mensyukuri pertemuan jodohmu walau bukan dengan insan idaman,

    Asalkan si dia mencintai Tuhan,

    Kita kan terus mencintainya tanpa alasan.

    Mengapa dicari secantik Balqis, andai diri tidak sehebat Sulaiman..Mengapa mengharap teman setampan Yusof jika kasih tidak setulus Zulaikha..

    Mengapa mengharap teman seteguh Ibrahim andai diri tidak sehebat Siti Hajar..Mengapa didambakan teman sehidup yang sempurna Muhammad jika ada keburukan pada diri sendiri..

    Bimbinglah dirinya dan terimalah kekurangan itu sebagai keunikan..Carilah kebaikan itu pada dirinya. Bersyukurlah kerana dipertemukan dengannya dan berdoalah dia milikmu…

    “Aku mencintaimu kerana AGAMA yang ada padamu, Jika kau hilangkan AGAMA dalam dirimu, hilanglah CINTAku padamu..” (Imam Nawawi ) 

    Saudaraku

    Pencinta. Orang yang wujud dihatinya akan suatu rasa mencintai Allah melebihi segala apa yang ada di langit dan dibumi, nescaya tiada duka buatnya.  Allah akan memenuhi rindu dihatinya, tiada lagi rindunya buat duniawi yang akan binasa.

    ReplyDelete